Zomervakantie

Zomervakantie naar Toscane

Hoera, naar de zon! Na een paar grote beslissingen in ons leven, konden we zonder zorgen richting Italië vertrekken. Ik nam ontslag, husband rondde zijn doctoraat af en verder kregen we nog wat nieuws waar ik nog niet teveel over kan vertellen, maar tof nieuws alvast, dat wel. We vertrokken dus met rust in ons hoofd en een tevreden gevoel richting de zon. Husband, Julienke en ik. Een auto bomvol babyspullen en toch ook nog een beetje spullen voor ons… We waren er klaar voor!

We hadden gekozen voor een heel diverse reis naar Toscane. Natuur, cultuur, zee, strand en… Ah ja, de zon. Die was er altijd en overal. Zalig, maar soms iets té zalig, want we zaten in het midden van een hittegolf. Voor ons was dat allemaal wel oké, voor Julienke soms een beetje té warm, maar het was uitzonderlijk voor de tijd van het jaar. Normaal gezien is het in juni nog heel aangenaam.

We verbleven op drie verschillende plaatsen en bezochten van daaruit nog enkele andere plekjes. Welke zeg je? KOMT IE!

Murlo

We kozen ervoor te starten met agrotoerisme en verbleven in I Pianello in Murlo. Een klein, bruin authentiek Italiaans appartementje met terras in het midden van de natuur. Uitgestrekte velden, wijndomeinen en groen was het enige dat we konden zien. Oh ja, en ons zwembad. De verblijfplaats was heerlijk. Super lekker ontbijt, heel rustig en stil (er waren maar enkele andere gasten) en vriendelijke mensen.

Je kan van daaruit heel gemakkelijk en snel Siena gaan bezoeken en ook enkele mooie wijndomeinen. Zo gingen we naar Chianti waar we het prachtige Castello di Brolio bezochten. Dit kasteel biedt een prachtig uitzicht over de wijnvelden en je kan er ook wijntjes proeven. Zeker de moeite om een ticketje van 5 euro te kopen om rond het kasteel te kunnen wandelen.

Siena is zeker een must see. Een hele mooie, oude stad met veel hoogtes en laagtes. Volledig toegankelijk met de buggy, maar je moet wel je forsbollen bovenhalen want het is veel duwen.

In Murlo zijn we trouwens maar één keer gaan uiteten. We vonden het aan onze verblijfplaats zo rustgevend dat we er gezellig samen wilden koken, plus met een één-jarige is uit eten gaan niet altijd zo’n geweldig plan 😉

San Gimignano

Daar maakten we een tussenstop onderweg van Murlo naar Firenze. Zo gezellig zeg. Blijkbaar hebben ze er de lekkerste gelato ter wereld, maar wij hebben er niet van geproefd dus ik kan het je niet vertellen. Verder zijn er heel veel leuke winkeltjes met lokale producten. Wij kochten er veel leuke spulletjes om te koken. Er zijn ook een aantal winkels met traditioneel Italiaans servies. Super mooi, maar ook heel duur.

Firenze

Ponte Vecchio

De citytrippers dat we zijn, wilden we heel graag een paar dagen Firenze doen. Goed idee van ons. Wat een mooie en gezellige stad. Echt heerlijk vertoeven daar. Wij verbleven in Forte16 View & Spa. Een heel mooi hotel met ruime kamer met een keukentje aan en een klein terrasje. Er was ook een binnenzwembad. Dat het zwembad binnen was, daar waren we niet rouwig om met de hittegolf. In Firenze is het gewoon beginnen wandelen en de kleine straatjes ontdekken. Uiteraard mag een bezoek aan de Ponte Vecchio niet ontbreken. Zo mooi! De overdekte markt San Lorenzo is ook een aanrader als je de lokale specialiteiten wilt ontdekken.

In Firenze gingen we elke dag uiteten. Julien is gelukkig een rustig kindje, dus als we op tijd gingen, ging dat nog wel goed. Een stukje brood in die pollekes en wij konden op het gemakje eten. De eerste avond gingen we in Osteria dell’enoteca eten, dit was lekker! De tweede avond in Acqua al2, daar was de primi piatti top, maar de secondi piatti echt niet lekker.

In de overdekte markt San Lorenzo namen we als lunch een broodje porchetta. Super lekker. Aan diezelfde markt kocht ik trouwens ook een handtas. Je kan er hele goede koopjes doen als je durft af te pingelen.

We gingen onderweg naar onze volgende verblijfplaats nog naar Piazzale Michelangelo van waaruit je een mooi en volledig uitzicht hebt over Firenze. Zeker de moeite!

Viareggio

Een kuststadje op een half uurtje van Lucca en Pisa. We hadden een ge-wel-dig babyproof huisje met super lieve eigenaars die in het huis erlangs wonen. Het huisje noemde Smeralda House, voor wie het wilt opzoeken. De eigenaars waren perfect bereikbaar via telefoon en whats app en ze spraken relatief goed Engels. Altijd mooi meegenomen. Ze kwamen zelfs af en toe soep brengen voor Julienke en ze zijn ook een zwembadje komen brengen voor in de tuin omdat ze het te warm vonden voor hem. Toch te lief? Echt een aanrader.

Vanuit Viareggio zijn we Lucca en Pisa gaan bezoeken. Beide zeker de moeite om te doen. Lucca is absoluut geweldig. Echt heel gezellig met honderden kleine straatjes, steegjes en veel leuke winkeltjes. Je kan er leuk shoppen, lekker eten en gezellig kuieren. Ik kon er mijn shoppend hartje alvast ophalen.

Pisa is een must see. Enkel en alleen voor de toren al. Wij gingen heel vroeg (danku Julien) waardoor de drukte heel goed meeviel, maar twee uur later was het er al koppen lopen en wij gingen dan nog buiten seizoen. In juli en augustus geloof ik dat het er wel eens erg druk kan worden.

Omdat het andere ritme en de hitte Julienke wat parten begon te spelen, hebben we veel thuis gekookt. Wel met lokale ingrediënten, natuurlijk. We zijn één keer gaan uiteten, dat was in ‘Il Lupicante’. Het hele restaurant zat vol met locals, dat is altijd een goed teken. We hebben er super lekker gegeten!

Verder hebben wij in Viareggio vooral op het gemakje gedaan en wat aan het zwembad en het strand gelegen. Wat gewandeld op de dijk, koffietjes gaan drinken, croissants gaan eten, aperitiefje gedaan. Heerlijk! Dat is toch gewoon echt het leven.

Het leven in Toscane, het is er oh zo schoon!